BIOVAC ENVIRONMENTAL TECHNOLOGY AS (BIOVAC)
GENERELLE SALGSBETINGELSER FOR LEVERANSER I NORGE
GENERELT
Disse betingelser er gyldige for alle leveranser fra Biovac Environmental Technology AS, heretter bare kalt BIOVAC, med mindre annet er skriftlig avtalt i forbindelse med denne kontrakt.
De generelle salgsvilkår rangeres foran andre avtaler og dokumenter som tidligere er gitt i forbindelse med denne avtalen og tidligere avtaler, inkluder kjøper generelle innkjøpsvilkår, dersom slike er utarbeidet.
Disse betingelser kan bare endres dersom partene i felleskap skriftlig avtaler dette.
PRIVAT
LEVERINGSOMFANG
Produktet skal være leveringsklart til avtalt leveringstid. Hvis kjøper ikke kan hente eller motta produktet til avtalt tid, vil lagring besørges for kjøpers regning og risiko. Bestillinger er bindende, men avbestilling kan skje i de tilfeller kjøper ikke får utslippstillatelse fra kommunen.
PRISER
Alle priser er inkl. mva. og andre offentlige avgifter, med mindre annet er spesifisert. Kjøper har selv ansvaret for å kontrollere at selgers tilbud er i overensstemmelse med kjøpers formål.
Vi tar forbehold om at varer tilbudt fra lager kan være solgt i perioden mellom tilbud gis fra selger til kjøpers aksept, samt trykkfeil i prislister og annet skriftlig materiell.
Tilbud gitt av selger er knyttet til en spesifikk forespørsel, og selger forbeholder seg retten til å revidere dets tilbud dersom opprinnelig forespørsel endres med hensyn til produkter, mengder, type materiale og spesifikasjoner.
Dersom det fra tilbud er gitt til levering finner sted, skjer endringer i valutakurser, fraktkostnader, tollsatser, assuranser, importutgifter, avgifter eller priser fra underleverandører, har selger adgang til å revidere tilbudet tilsvarende.
Det tas forbehold med hensyn til vurdering av beløpsgrense for kreditt (kredittgrense). Kredittgrense vil bli vurdert av selger i forhold til bestillingens størrelse og varighet og sees i sammenheng med øvrig løpende kjøp fra selger og avtalte betalingsbetingelser. Grensen må avklares mellom partene dersom tilbudet for øvrig aksepteres. Det kan da bli aktuelt at det må etableres en betalingssikkerhet for hele eller deler av leveransen.
Paller, emballasje og heising utover normal lossing belastes separat. Emballasje tas ikke retur med mindre dette er særskilt avtalt.
GYLDIGHET
Avgitte tilbud har normalt en gyldighet på 30 dager. Leveringsavtale er først inngått når BIOVAC ordrebekreftelse foreligger.
LEVERINGSBETINGELSER
Varene er levert og merket i samsvar med BIOVAC standard praksis, dersom ikke spesiell merking, pakking eller andre forhold er skriftlig avtalt på forhånd. Varene leveres på kjøpers opplyste adresse, EXW (ihht INCOTERMS 2020).
Andre leveringsbetingelser må i forkant avtales skriftlig. Dersom leveringsadresse avviker fra fakturaadresse, er det kjøpers ansvar å informere om dette. Leverandøren har intet ansvar for skade eller tap voldt av leveransen på andre ting eller eiendom etter at levering har funnet sted, med mindre leverandøren har utvist grov uaktsomhet.
PRODUKTEGENSKAPER
Alle produkter leveres iht. våre leverandørers til enhver tid gjeldende standard for det aktuelle produkt. Ved bestilling av produkter som skal tilpasses individuelt, er det kjøpers ansvar å spesifisere hvilke tilpasninger som skal gjøres. Kjøper bærer risikoen for at de spesifikasjoner som gis er korrekte og tilstrekkelige. For øvrig gjelder forbrukerkjøpsloven § 48.
BEDRIFT
LEVERINGSOMFANG
Leveringsomfanget er fastlagt på BIOVAC sitt formular for ordrebekreftelse. Alle gyldige vedlegg skal være nevnt i ordrebekreftelsen. Dersom leveringsadresse avviker fra kontoradresse, er det kjøpers ansvar å informere om dette. Hvis kjøper ikke kan hente eller motta produktet til avtalt tid, vil lagring besørges for kjøpers regning og risiko.
PRISER
Alle priser er oppgitt i angitt valuta ekskl. merverdiavgift, skatt og øvrige avgifter med mer. Alle priser baserer seg på de import-, skatte- og avgiftsregler som er gyldige på kontraktsdatoen. Dersom ikke annet er avtalt, er kjøper ansvarlig for transportkostnader, forsikring, toll og andre avgifter som beskrevet under vilkårene EXW (INCOTERMS 2020). Paller, emballasje og heising utover normal lossing belastes separat. Emballasje tas ikke retur med mindre dette er særskilt avtalt.
GYLDIGHET
Avgitte tilbud har normalt en gyldighet på 3 måneder. Leveringsavtale er først inngått når BIOVAC sin ordrebekreftelse foreligger.
LEVERINGSBETINGELSER
Varene er levert og merket i samsvar med BIOVAC standard praksis, dersom ikke spesiell merking, pakking eller andre forhold er skriftlig avtalt på forhånd. Varene leveres EXW (INCOTERMS 2020), emballasje er ikke inkludert. Andre leveringsbetingelser må i forkant avtales skriftlig
PRODUKTEGENSKAPER
Alle produkter leveres iht. våre leverandørers til enhver tid gjeldende standard for det aktuelle produkt. Ved bestilling av produkter som skal tilpasses er det kjøpers ansvar å spesifisere tilpasningen.
FELLES
BETALING
Betaling skal skje netto pr. 10 dager fra levering. Ved leveranser over verdi tilsvarende NOK 500.000,- skal kjøper stille tilfredsstillende bankgaranti godkjent av BIOVAC, eller etter nærmere avtale. Ved oppdelte leveranser skal utstyr faktureres etter hvert som det leveres, eller iht. fakturaplan.
Ved forsinket betaling påløper lovens forsinkelsesrente og eventuelle inkassosalærer i henhold til inkassoloven. Dersom kjøper ved avtalt leveringstid ikke kan, eller ønsker å avhente varene på BIOVAC lager, vil varene bli fakturert som om levering har funnet sted. Om varene ikke kan faktureres, påløper forsinkelsesrente fra avtalt leveringstidspunkt.
LEVERINGSTID
Leveringstid skal fremgå av vår ordrebekreftelse/leveringskontrakt. I de tilfeller hvor levering er avhengig av opplysninger fra kjøper, og disse ikke fremskaffes til avtalt tid, kan BIOVAC fastsette ny leveringstid.
KRAV TIL LEVERANSEN
Kvalitetskrav
a) Varene skal oppfylle de krav som er angitt i kontrakten.
b) Er kvalitetskrav ikke spesifikt angitt i kontrakten, gjelder slike kvalitetskrav som er vanlige for varer av den aktuelle type.
c) Varene skal tilfredsstille de krav i lover og forskrifter som gjaldt på avtaletidspunktet.
d) Varene skal være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare eller beskytte leveransen.
Selgerens opplysningsplikt
Selger skal sørge for at veiledning knyttet til spesielle krav til oppbevaring, montering, bruk, drift og vedlikehold, er tilgjengelig for kjøper. Informasjonen skal foreligge på norsk.
MOTTAKSKONTROLL - REKLAMASJON
Kjøper er forpliktet til å inspisere varene straks etter mottakelsen, herunder kontrollere at det er overensstemmelse mellom ankomne/mottatte varer og følgeseddel, og i rimelig grad foreta kvalitetskontroll både ved henting, og forestått levering fra Biovac.
Eventuelle synlige skader, manglende varer/deler eller andre mangler som avdekkes ved kontrollen varsles transportør og BIOVAC så raskt som mulig.
Kjøper må dokumentere/påvise skader og mangler som avdekkes. Alle reklamasjoner skal skje skriftlig til BIOVAC straks feil blir oppdaget. Benytt vårt reklamasjonsskjema ved å trykke her eller gå på www.biovac.no/kontakt .
BIOVAC garanterer å reparere/erstatte BIOVAC-fabrikkert utstyr som er beheftet med produksjonsfeil i en periode på 24mnd., forutsatt at utstyret i denne perioden har vært håndtert og lagret på en forsvarlig måte. BIOVAC reklamasjonsansvar omfatter således ikke feil og mangler som har oppstått på grunn av brukerfeil, uriktig bruk/montasje, manglende service eller inngrep fra uautorisert personell. For utstyr som BIOVAC godkjenner returnert, skal frakt være forhåndsbetalt av kjøper. Ved utbedring av mangel og omlevering vil BIOVAC levere utbedrede produkter/erstatningsproduktet fraktfritt. Erstatningsdeler faktureres ved levering, men vil i reklamasjonssaker bli kreditert ved mottatt retur av utskiftede deler.
Dersom det er nødvendig å utføre reklamasjonsservice /reparasjon hos kjøper, vil dette skje for BIOVAC sin regning.
Kjøper kan tape sin rett til å gjøre mangelansvar gjeldende dersom han eller hun ikke reklamerer innen rimelig tid fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget.
BIOVAC bærer ikke i noe tilfelle ansvaret for anleggets funksjonalitet med mindre BIOVAC personale har forestått idriftsettelse og sluttester, da BIOVAC i slike tilfeller ikke har muligheter til å avdekke feil på installasjonstidspunktet. Dette ansvaret påligger derfor den som idriftsetter anlegget.
BIOVAC forbeholder seg retten til å foreta endringer eller forbedringer i sine produkter uten å måtte foreta utskiftinger i produkter som allerede er solgt.
BIOVAC sitt reklamasjonsansvar opphører i sin helhet dersom varen ikke har vært lagret, installert, brukt og vedlikeholdt i henhold til BIOVAC sine retningslinjer og normal praksis for denne type utstyr. Videre opphører reklamasjonsrett og ethvert BIOVAC ansvar dersom varen er blitt modifisert/endret uten BIOVAC skriftlige forhåndsgodkjenning.
BIOVAC samlede ansvar, herunder ethvert reklamasjonsansvar og erstatningsansvar, vil i ethvert tilfelle være avgrenset mot indirekte/avledede tap og er begrenset oppad til kjøpesummen for den aktuelle bestillingen.
Med unntak av den reklamasjon som uttrykkelig er stillet tidligere i dette punket, bærer BIOVAC ikke ansvar for noe tap eller noen skade verken direkte eller indirekte som følge av feil eller mangler i de varer og/eller tjenester som er levert av BIOVAC.
Utbedring av omforente reklamasjonsforhold utføres i ordinær arbeidstid mellom kl. 08:00 – 16:00 dersom ikke annet er avtalt skriftlig. Varen må oppbevares og emballeres forsvarlig slik at det ikke kan oppstå tvil om årsak til reklamasjonen. For øvrig gjelder de absolutte reklamasjonsfristene etter forbrukerkjøpsloven § 27, håndverkertjenesteloven § 22 og kjøpsloven § 32.
SALGSPANTERETT
BIOVAC har salgspanterett i leverte varer inntil varene er fullt betalt.
OVERGANG AV RISIKO
Ansvaret og risikoen for varene går over til kjøper ved levering.
RETUR/KANSELLERING
Retur av varer kan bare finne sted med BIOVAC forutgående skriftlige samtykke og skjer for kjøpers regning og risiko. Retur vil kun aksepteres av BIOVAC innenfor en tidsperiode på tre – 3 – måneder etter avsluttet prosjekt eller leverte enkeltordrer. Ved retur av standard lagervarer i uåpnet eller ubrukt stand, krediteres kjøper med inntil 70 % av fakturaverdien.
Dersom tvingende forhold gjør det nødvendig for kjøper å kansellere kontrakt og BIOVAC godkjenner dette skriftlig i forkant, har BIOVAC rett til å fakturere et kanselleringsgebyr som beregnes i forhold til graden av ferdigstilling på varene, dog minimum 30 % av kontraktsverdien. Det kan ikke påregnes retur av spesialbestilte varer.
INSPEKSJON OG TESTER
a) Sluttkontroll og eventuell idriftsettelse av levert utstyr skal alltid skje i samsvar med BIOVAC datablad og instruksjonsmanualer for leverte produkt, eller etter spesielle skriftlige avtaler.
b) Dersom det kreves klassesertifikater/godkjenninger ut over de som innehas til en spesiell levering, vil disse bli fakturert til selvkost.
HMS
I den grad det er krav om det, vil BIOVAC sørge for at biler, løfteredskap og utstyr som befinner seg på kjøper prosjekter er sertifisert iht. gjeldende regler, at førere av disse har de nødvendige sertifikater og opplæring i bruk, at BIOVACS representanter ved opphold på kjøper prosjekter er iført pålagt verneutstyr som hjelm og vernesko.
OPPLÆRING
Opplæring i bruk av BIOVAC produkter ut over det som fremgår av BIOVAC standard dokumentasjon, inngår ikke i leveransen og eventuelle kurs mv. må avtales særskilt.
TAUSHETSPLIKT
Partene har taushetsplikt om opplysninger som fremkommer om den andre partens forretningsmessige forhold.
FORCE MAJEURE
Skulle det inntreffe en ekstraordinær situasjon som ligger utenfor partenes kontroll, som gjør det umulig å oppfylle plikter etter denne avtalen, og som må regnes som force majeure, skal motparten varsles om dette så raskt som mulig. Partene har gjensidig informasjonsplikt om alle forhold i situasjonen som må antas å være av betydning for den annen part. Slik informasjon skal gis så raskt som mulig.
Begge parters forpliktelser etter avtalen suspenderes så lenge den ekstraordinære situasjonen varer. BIOVAC kan i fore majeure-situasjoner avslutte avtalen med 15 dagers varsel hvis situasjonen varer eller antas å ville vare lenger enn 90 kalenderdager, regnet fra det tidspunkt situasjonen inntrer.
TVISTER
Eventuelle tvister om forståelsen av denne kontrakt skal søkes løst ved forhandlinger. Fører ikke forhandlinger frem, skal saken avgjøres av de ordinære domstoler, med mindre partene er enige om å bringe saken inn for voldgift. Tvistemål skal avgjøres etter norsk rett. Verneting er Nedre Romerike tingrett.