Spørsmål og svar
Her har vi samlet ofte stilte spørsmål, samt nyttige tips du som anleggseier kan dra nytte av.
Finner du ikke det du lurer på her, kan du kontakte oss, eller din lokale servicetekniker direkte.
Her har vi samlet ofte stilte spørsmål, samt nyttige tips du som anleggseier kan dra nytte av.
Finner du ikke det du lurer på her, kan du kontakte oss, eller din lokale servicetekniker direkte.
Å gå sammen med naboen(e) om et renseanlegg er kostnadsbesparende, men det er et par ting man bør huske på:
Ja, Biovac tilbyr finanisering via SVEA finans.
Hva er Biovac Trygg?
Biovac Trygg er en utvidet serviceavtale som gir kunden forutsigbarhet når det gjelder driftskostnadene knyttet til Biovac minirenseanlegg. Biovac Trygg dekker utgifter til reparasjoner og utskifting av deler på anlegget etter at garantitiden er utløpt.
Når kan jeg tegne Biovac Trygg?
Du kan tegne Biovac Trygg ved kjøp av et Biovac Minirenseanlegg, eller senest før utløpet av garantitiden. Hvis du overtar en eiendom der den tidligere eieren hadde en gyldig avtale om Biovac Trygg, kan du velge å videreføre avtalen.
Hva dekkes av Biovac Trygg?
Biovac Trygg dekker utgifter knyttet til reparasjoner og delbytte på Biovac minirenseanlegg.
Hvordan fungerer prisene for Biovac Trygg?
Prisene avhenger av anleggstypen, og faktureres forskuddsvis i januar hvert år. Utgangspunktet har alltid vært å gi forutsigbarhet til kunden i forhold til kostnader forbundet med drift av Biovac minirenseanlegg. Ordningen er basert på reelle kostander erfart gjennom mange år, og at disse fordeles jevnt gjennom anleggets levetid.
Hva er kundens ansvar?
Kunden er selv ansvarlig for feil på anlegget som skyldes overlegg, uaktsomhet eller feil bruk. Slamtømming og rengjøring av anlegget er også kundens ansvar. Kosmetiske feil dekkes ikke av Biovac Trygg.
Hvordan fornyes avtalen?
Avtalen løper automatisk inntil den skriftlig sies opp av en av partene. Ved eierskifte kan ny eier velge å videreføre Biovac Trygg i sin serviceavtale.
Som eier av et minirenseanlegg er det viktig å følge brukerinstruksen for å sikre lang levetid og lave driftsutgifter
Det kan være lurt å merke alle toalettene i huset med hva som IKKE skal i do:
• Sanitetsbind/tamponger
• Tamponger
• Bleier
• Kondomer
• Hår
• Våtservietter
• Q-tips
• Vaskekluter/-filler
• Kaffegrut
• Fett
• Matrester
• Gullfisker
Olje, bensin, maling, terpentin, klorin, whitespirit eller andre sterke kjemikalier skal heller ikke i avløpet
Du kan fint bruke vanlige rengjøringsmidler i moderate mengder. Det som kan være lurt å huske på er at jo mer kjemikalier du tilfører i forhold til den totale vannmengden i anlegget, jo dårligere fungerer renseprosessen fordi bakteriene dør.
Av samme årsak bør du heller ikke bruke bakteriedrepende vaskemidler og avløpsåpnere.
Kaustisk soda kan fint benyttes. Viktig å skylle med mye vann etterpå (har du f.eks. brukt 250g kaustisk soda, bør du skulle med minst 10l vann). Husk vernebriller og gummihansker
Biovac tilbyr både eFaktura og Avtalegiro. Disse avtalene kan du tegne i nettbanken din. Ved tegning av eFaktura eller Avtalegiro vil administrasjonsgebyret bortfalle.
For å kunne opprette Avtalegiro og/eller eFaktura må du benytte KID-nummeret som stod på din forrige faktura.
Om du velger eFaktura kan evt. benytte ditt kundenummer som eFaktura-referanse (ID).
Fakturagebyr tilkommer så fremt du ikke har avtale om eFaktura/Avtalegiro.
En av de vanligste årsakene til at man opplever kloakklukt i eller rundt huset er at luftingen ikke er utført forskriftsmessig. Norsk Vann sine tekniske bestemmelser sier i kapittel 3.1.1.5 Ventilasjon: